Sök:

Sökresultat:

1081 Uppsatser om Argument för skolmatematik - Sida 1 av 73

Varför lÀr vi oss matematik?

Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka vilka argument som finns för gymnasieskolans matematikundervisning, samt hur lÀroplan och kursplaner förhÄller sig till dessa argument. DÀrigenom hoppas jag kunna befÀsta skolmatematiken som sÄdan, men Àven bygga upp en arsenal av argument för att bemöta framtida elevers behov av motivation. För att uppnÄ detta syfte har jag genomfört en litteraturstudie av olika forskares och matematikdidaktikers texter kring argumenten för skolmatematiken och sedan kategoriserat dessa i fyra argumentskategorier. DÀrefter har jag försökt utreda argumentens implikationer i skolverksamheten. Resultaten visar att vissa av argumentskategorierna vilar pÄ en ganska osÀker grund, medan andra Àr vÀl underbyggda.

Traditionell skolmatematik : En studie av undervisning och lÀrande under en matematiklektion

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka undervisning och lÀrande under en matematiklektion som prÀglas av traditionell skolmatematik. Metoden för undersökningen var en deltagande observation av en matematiklektion i Äk 3 pÄ gymnasiet. Med hjÀlp av begreppen matematikens lÀrandeobjekt, matematiska resurser, eleven som lÀrande aktör och sociomatematiska normer har jag tolkat de resultat som genererats frÄn observationen. TvÄ slutsatser som kan dras av undersökningen Àr att eleverna stimuleras till att bli oberoende lÀrande aktörer i undervisningen av traditionell skolmatematik samt att det i första hand Àr lÀraren som synliggör potentiella matematiska resurser för eleverna. Medvetenheten om elevernas anvÀndande av matematiska resurser skulle kunna pÄverka elevernas lÀrande genom att lÀraren synliggör matematiska resurser pÄ ett mer medvetet sÀtt..

Med historiskt perspektiv pÄ matematiken- Den kunskapsteoretiska grunden till ett historiskt perspektiv i matematikundervisningen

I skolans styrdokument, Lpo/Lpf 94 liksom i kursplanerna i matematik för grundskolans senare Är och gymnasieskolan, anges bl.a. att matematiken skall ge eleverna ?insikt i Àmnets historiska utveckling, betydelse och roll i vÄrt samhÀlle?. En studie av de teoretiska stÄndpunkter och argument som ligger till grund för formuleringar som denna visar att ett historiskt perspektiv pÄ matematikundervisningen framförallt kan motiveras utifrÄn tvÄ olika kunskapsaspekter, Ä ena sidan matematiken som bidragande till elevernas bildning och medborgerliga kunskaper, Ä andra sidan matematiken som bidragande till elevernas förstÄelse inte endast för ?skolmatematik? utan ocksÄ för de matematiska strukturer som finns integrerade överallt i vÄr kultur via teknik och infrastruktur.En studie av matematikhistoriens roll i undervisningen dels utifrÄn ett bildnings-, dels ett förstÄelseperspektiv, visar att det finns ett flertal motiv för att ta in historiska exempel och problemi matematikundervisningen.

Om elevers motivation att lÀra matematik

Detta arbete undersöker hur undervisningsform och hur elevers förestÀllningar om sambandet mellan skolmatematik och vardagsmatematik pÄverkar elevers motivation att lÀra matematik. Som teoretisk grund anvÀnds sjÀlvbestÀmmandeteorin och begreppet motivation analyseras med hjÀlp av fyra motivationsvariabler som belyser olika aspekter av mÀnniskors motivation. 198 Matematik A-studerande pÄ tvÄ gymnasieskolor i södra Sverige har deltagit i en enkÀtundersökning. Arbetets huvudsakliga slutsats Àr att elever som arbetat med en progressiv undervisningsform ? och elever som ser ett starkare samband mellan skolmatematik och vardagsmatematik ? i större utstrÀckning Àr inre motiverade och har lÀrandemÄl.

LÀrares syn pÄ vardagsanknuten matematikundervisning

Intresset för denna undersökning vÀcktes i vÄr lÀrarutbildning, dÀr vi har fÄtt inblick om hur det i allmÀnhet ser ut inom skolvÀrlden och i synnerhet inom matematikÀmnets abstrakthet. UtifrÄn detta vill vi undersöka fyra lÀrares syn pÄ vardagsanknuten matematikundervisning och vilka begrepp dessa lÀrare anvÀnder sig av för att beskriva sina tankar om vardagsmatematik. För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi genomfört kvalitativa intervjuer som behandlar deras syn pÄ vardagsmatematik kontra skolmatematik. Resultaten visar att lÀrarna i vÄr undersökning har en positiv instÀllning till vardagsanknuten matematikundervisning och hade velat arbeta mer med det om möjligheten hade funnits. Begrepp som relevans, skolmatematik samt vardagsmatematik definieras inte pÄ samma sÀtt av dessa lÀrare, vilket dÀrmed resulterar i olika syn pÄ vardagsanknuten matematikundervisning..

En pilot behöver ingen matematik i sitt yrkesutövande, eller...?

Detta arbete behandlar hur pojkar och flickor i skolÄr 4, anser att skolmatematiken och vardagsmatematiken hör ihop. Undersökningen grundar sig pÄ en enkÀt under ledning, som presenteras för eleverna i tvÄ olika situationskontexter, dÀr undersökningsgruppen Àr uppdelad i tvÄ olika grupper och varje grupp svarar pÄ en enkÀt. Avslutningsvis genomför eleverna en praktisk uppgift. Teoridelen definierar de centrala begrepp som Àr relevanta för presentationen av undersökningen och presenterar forskning inom kontextvariation, genusperspektiv och skolmatematik kontra vardagsmatematik. Undersökningen visar pÄ skillnader i flickors och pojkars svar i hur de nyttjar matematik i vardagen och viss skillnad mellan svaren i de olika kontextversionerna av enkÀten.

En undersökning om elevers instÀllningar och upplevelser av skolmatematiken

Abstract Arbetet utgör en undersökning om gymnasielevers attityder kring skolmatematik. Eleverna i undersökningen gÄr i gymnasiets Ärskurs tvÄ och tre pÄ Teknik- eller Naturprogrammet. Eleverna, som alla medverkade frivilligt, tillfrÄgades i intervjuer om hur de sÄg pÄ matematik, nyttan av den och vad som gör det intressant/roligt att studera Àmnet matematik samt vad de ansÄg kunskaper i matematik kunde anvÀndas till rent allmÀnt. Utfallet var sammanfattningsvis en positiv i syn pÄ Àmnet och att det var förstÄelsen av matematiken som gör den rolig och att den upplevda nyttan med Àmnet framförallt att det hjÀlper förstÄelsen av t.ex. Fysik och Kemi.

Argument bakom valet av affÀrssystem

Syftet med uppsatsen Àr att identifiera de argument ochfaktorer som ligger till grund för valet av ett specifiktstandardsystem, hos nÄgra utvalda företag. I uppsatsenpresenteras teorier kring de effekter ett standardiserataffÀrssystem kan ha för pÄverkan pÄ en verksamhet, samten redogörelse för SIV-metoden. Teorierna som presenterasÀr till för att ge nödvÀndiga bakgrundsfakta kringaffÀrssystem. Den insamlade empirin frÄn respondenternahar resulterat i sju kategorier av argument, till varför deintervjuade företagen valt ett specifikt affÀrssystem..

ElevhÀlsa i skolan -en studie av argument och arbetsmetoder

Sammanfattning Vi har valt att undersöka vilka argument och arbetsmetoder som skolorna har för att frÀmja en god elevhÀlsa. Vi har utgÄtt frÄn styrdokument, aktuell litteratur och forskning. Vi genomförde sex intervjuer pÄ tre olika skolor. FrÄn varje skola intervjuades en rektor och en lÀrare. Genom litteraturen och övrigt material har vi försökt ge en övergripande bild av vad en god hÀlsa egentligen Àr.

Dyskalkyli : Normativa data fo?r svenska barn i a?rskurs 5 och 6 pa? Dyscalculia Screener och hur testresultat korrelerar med avkodningsfo?rma?ga och skolmatematik

Dyskalkyli (specifika ra?knesva?righeter) a?r en av flera orsaker till matematiksva?righeter. Studier har pa?visat samband mellan dyskalkyli och dyslexi och att personer med dyskalkyli har sva?rt att klara skolmatematiken. Tva? skilda synsa?tt fo?rklarar orsaken till dyskalkyli: systemteorin och modula?rteorin.

LÀrarutbildningens dynamik : En undersökning av de underlag som förÀndrar lÀrarutbildningen

Vi har gjort en textanalys pĂ„ de tvĂ„ senaste statliga offentliga utredningarna, som föreslĂ„r en ny lĂ€rarutbildningsreform, med deras tillhörande propositionerna. I dessa har vi undersökt hur reformerna motiveras och legitimeras genom argumentationen. Vi har sedan delat in argumentationen i olika kategorier för att fĂ„ en bĂ€ttre struktur och kartlĂ€ggning av de olika typer av argument som förekom. Vi kom fram till att de flesta argument yrkar pĂ„ en lĂ€rarutbildningsreform tar sin utgĂ„ngspunkt i att det skett en samhĂ€llsförĂ€ndring och dĂ€rav har det uppstĂ„tt en ny syn pĂ„ lĂ€rarrollen samt en ny kunskapssyn.  Även argument för en stĂ€rkt profession och högre status har förekommit..

Yttrandefrihetens grÀnser : En prövning utifrÄn tre fall och tre teoretiker

Freedom of speech has been a well discussed subject. Great philosophers and theoretics like Plato, Voltaire, Locke and Mill have again and again showed the importance of freedom of speech. Since the world have become bystanders to a series of events that can only classify as crimes aganst freedom of speech, it has become more important to study the phenomenon and analyse it. By finding cases where the freedom of speech has been compromised and analyse them in frames of three different theories, the argument of truth, the argument of democracy and the argument of tolerance, this paper makes the boundaries of freedom of speech a little clearer, and also makes a discussion about how reasonable the boundaries are possible. Everything according to the three theories.

Gröna aktiviteter : Att marknadsföra gröna argument i fastighetsbranschen

Undersökningen Àmnar öka förstÄelsen för och analysera hur fastighetsföretag marknadsför gröna argument och hur de uppfattar att intressenterna bemöter dessa.I uppsatsen studeras följande forskningsfrÄgor:* Vilka strategier anvÀnds hos fastighetsföretag inom ramen för green business?* Hur kommunicerar fastighetsföretag green business genom grön marknadsföring?* Hur uppfattar fastighetsföretagen att intressenterna bemöter deras gröna marknadsföringsargument?.

PÄverkar euron resultatet av stabiliseringspolitiken? : En studie av stabiliseringspolitikens utfall i de nordiska lÀnderna sedan eurons tillkomst, och av betydelsen av en nationell penningpolitik.

This paper discusses whether the main argument for European countries to stay out of the euro, i.e. the loss in stability from not having a national monetary policy that can be used for stabilization purposes, is still valid ten years after the introduction of the single currency. We analyse the stabilization performances of four largely comparable Nordic countries that have all chosen different levels of European economic integration. In retrospect, the so-called ?stabilization policy argument? seems surprisingly weak.

Hur gymnasieelever i grupp förklarar ett naturvetenskapligt fenomen

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att undersöka hur gymnasieelever i grupp formulerar förklaringar av ett naturvetenskapligt fenomen. Förklaringarnas uppbyggnad analyseras med hjĂ€lp av en modell för argumentationsanalys. Gruppernas diskussionsförlopp studeras med hjĂ€lp av modellen för att undersöka hur eleverna konstruerar argument tillsammans. Även huruvida grupperna lyckas formulera vetenskapliga förklaringar undersöks. Studien genomfördes med hjĂ€lp av videoobservationer pĂ„ smĂ„grupper av elever som diskuterar kring ett experiment med ett tydligt observerbart fenomen de precis fĂ„tt se.

1 NĂ€sta sida ->